Creative Technology: samenwerking met Reblika
Vanuit het Huis voor Makers gaan wij de komende tijd projecten ontwikkelen op het gebied van Creative Technology. Dit doen wij niet alleen. We zijn een samenwerking aangegaan met onze partners Mind the Generations en Reblika. Om een beter beeld te krijgen van wat onze partners doen, gaan we in gesprek met de CEO en oprichter van Reblika: Mao-Lin Liao.
Kun je wat meer vertellen over jezelf?
Ik ben Mao-Lin Liao, 3D artist, Digital Human Expert, CEO en oprichter van Reblika, the Character Company. Ik leid een team van getalenteerde experts op gebied van virtual avatars.
Mijn werk voor de Sweetie-campagne van Terre des Hommes is beloond met twaalf gouden leeuwen en de Grand Prix for Good op het Cannes Lions International Festival for Creativity, het equivalent van de Oscars voor de communicatie-industrie.
Reblika, wie zijn jullie en wat doen jullie precies?
Bij Reblika vervagen we de scheidslijn tussen echt en digitaal. Wij zijn een award winning bedrijf dat ultramoderne digitale mensen, 3D-scans en digitale mensen maakt voor de mode-, gaming- en filmindustrie. We stellen merken in staat om hun publiek op nieuwe en opwindende manieren te betrekken, boeiende verhalen te verzinnen en consistentie te garanderen in de fysieke en digitale wereld, door middel van innovatieve technologie en vakkundig vervaardigde inhoud. Virtuele influencers bieden toekomstgerichte merken een enorme kans om een loyaal publiek te creëren met langetermijnwaarde door middel van samengestelde persona’s, verhalen en ervaringen op sociale media.
‘Bij Reblika vervagen wij de scheidslijn tussen echt en digitaal’
Kun je één project uitlichten?
Sweetie is een tienjarig virtueel Filipijns meisje. Haar zeer levensechte imago verschijnt online in chatrooms en op datingsites. Wanneer mannen op een seksueel suggestieve manier met haar beginnen te praten, gaat ze terug. Alle informatie van hun uitwisselingen wordt opgeslagen en gebruikt om daders te waarschuwen, op te sporen of zelfs te arresteren en te veroordelen.
De oorsprong van Sweetie:
Sweetie is in 2013 ontwikkeld als onderdeel van onderzoek naar webcamseks met kinderen. Binnen korte tijd had Sweetie contact met 1.000 mannen. Deze uitkomst was zo schokkend dat het wereldwijde verontwaardiging veroorzaakte. Terre des Hommes had voorgoed het gordijn voor seksuele uitbuiting van kinderen opzij geschoven. Sindsdien gebruiken we Sweetie om deze vreselijke vorm van kinderuitbuiting te stoppen.
We zijn enorm trots als ons werk kan worden gebruikt voor humanitaire inspanningen. Sweetie is een perfect voorbeeld van hoe technologische innovatie en openbare dienstverlening samen kunnen komen om de mensenrechten te beschermen.
De samenwerking met het Koorenhuis; Creative Technology, wat houdt het precies in en wat gaan jullie doen?
We willen samen met Creative Technology jongeren een kijkje laten nemen in de hightech keuken van Reblika om 3D film avatars te maken. Door middel van workshops en symposium nemen we de kijkers mee door de wereld van deepfake,3D scanning en motion capturing.
Voor meer informatie: www.reblika.com