Koffie drinken met … Florencia Gómez

We spreken af met Florencia Gómez voor onze wekelijkse rubriek ‘Koffie drinken met’. Florencia heeft gestudeerd voor piano, zang, fluit en historische instrumenten. In het Koorenhuis geeft ze dwarsfluitles. Wij willen hier meer over weten. Tijd voor een kopje koffie met Florencia.

Vertel wat over jezelf en wat is je relatie met het Koorenhuis?

Ik ben Florencia Gómez en ik ben fluitiste. Ik ben begonnen met een studie voor zang en piano. Een paar jaar later ben ik begonnen met de fluit. De fluit is sindsdien altijd bij mij gebleven. Ik speel nu ongeveer 25 jaar de fluit. Ik begon in mijn thuisland, in het noorden van Argentinië, in een stad genaamd Salta. Daarna ben ik in Buenos Aires gaan studeren en daar heb ik een studie gedaan voor de fluit. Ik heb daar ook historische instrumenten ontdekt en dit heeft mij naar Nederland geleid. In Nederland is er namelijk een belangrijke school, het Koninklijk Conservatorium, voor historische instrumenten. Ik heb mijn master diploma gehaald. En nu ben ik hier! Mijn huidige werkzaamheden hebben meerdere kanten. Ik geef les in historische instrumenten en de moderne fluit. Daarnaast treed ik zelf ook op.

Het Koorenhuis vind ik een hele mooie en inspirerende plek. Ik geef hier twee jaar les. Wanneer ik het gebouw binnenloop, geeft dat een fantastisch en uitnodigend gevoel. Heel het gebouw geeft mij inspiratie en dit verandert de kwaliteit van mijn lessen op een positieve manier, want mijn studenten krijgen dit gevoel ook. Ik heb namelijk ook privé studenten die het helemaal niet kennen om bij een artistieke community te horen. Als ze dan naar het Koorenhuis komen, kunnen ze allerlei verschillende disciplines zien en leren kennen. Het Koorenhuis is meer dan alleen een gebouw met ruimtes. Het Koorenhuis geeft mij en mijn studenten het gevoel van een community en dat vind ik heel erg speciaal.

Hoe ben je op het idee gekomen om dwarsfluit lessen te gaan geven?

Ik kom uit een familie van docenten. Mijn oma en moeder waren lerares, dus het was voor mij heel normaal om ook les te gaan geven. Het is vanzelf gegaan want ik wil mijn kennis graag met andere mensen delen. Ik kan mij niet het moment herinneren wanneer ik mijn eerste (muziek)les heb gegeven. Het lesgeven is namelijk altijd in mijn leven geweest. Ik kan mij wel herinneren wanneer ik mijn eerste professionele dwarsfluitles heb gegeven, ik was toen 18 jaar.

Welke doelgroep wil je met je lessen aanspreken?

Iedereen! Iedereen moet een kans krijgen om van muziek te kunnen genieten, om zijn ervaring en zijn wereld te vergroten. Iedereen kan op zijn eigen niveau de mooiheid van muziek ervaren omdat muziek geen niveau kent. De techniek, de theorie en alle andere aspecten die bij het leren van muziek horen worden langzaam opgebouwd. Het leren van muziek is een langzaam proces, maar het gevoel moet ontstaan vanuit plezier en plezier kent geen niveau. Je hoeft niet eens een noot te kunnen spelen maar zolang je plezier hebt, zal het proces van muziek maken op een inspirerende manier gaan. Ik focus mij op de wensen, de interesses en de specialiteiten van de leerling. Ik haal het repertoire die de leerlingen in hun hart hebben naar voren en tijdens dit proces werk ik ook aan de techniek, de theorie, het postuur en andere details.

 

“Het leren van muziek is een langzaam proces maar het gevoel moet ontstaan vanuit plezier en plezier kent geen niveau”

 

Wat wil jij de cursisten meegeven tijdens jouw lessen?

Ik wil ze meegeven dat ze van muziek kunnen genieten en dat ze zichzelf kunnen uitdagen. Ik wil een plek creëren waar ze naar zichzelf kunnen luisteren. Het is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend om een veilige en open plek te hebben, om naar jezelf te luisteren. Door corona wordt dit ook beïnvloed. De plekken die we hebben om onszelf en onze artistieke kant te ontwikkelen worden steeds minder. Mijn lessen zijn, boven alles, een plek waar de studenten naar zichzelf kunnen kijken, om te ontdekken en om te leren hoe ze klinken. Voor mij is het belangrijk om de leerlingen te laten ontdekken hoe ze hun eigen muziek identiteit kunnen vinden.

 

“Voor mij is het belangrijk om de leerlingen te laten ontdekken hoe ze hun eigen muziek identiteit kunnen vinden”

 

Wat is de grootste les die je hebt geleerd?

Dat het onmogelijk is om de gedachten te lezen van andere mensen. Als je namelijk op het podium bent uiten mensen hun emoties op verschillende manieren. Hieruit kan je conclusies trekken zoals bijvoorbeeld ‘deze persoon vindt het niet goed wat ik speel’ maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het is gewoon onmogelijk. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het lesgeven. Als leerlingen een bepaalde expressie tonen begin je direct met het interpreteren van deze expressies op een bepaalde manier. Je trekt dan conclusies terwijl die niet juist hoeven te zijn. Ik heb dus geleerd dat ik bij het lesgeven alleen moet luisteren naar de behoeften van de leerlingen.

Hoe is je liefde voor muziek en dwarsfluit ontstaan?

Ik speelde verschillende instrumenten toen ik een klein meisje was: piano, drums, fluit en ik zong ook. Op een dag hoorde ik Alanis Morissette de fluit spelen op TV. Zij was een popzangeres uit de jaren negentig. Ze was heel erg populair toen ik een tiener was en ik luisterde naar MTV. Op MTV lieten ze muziekvideo’s zien van Alanis Morissette en ik keek echt tegen haar op. Ze liet haar lichaam niet met grote nadruk zien en ze was gewoon lekker aan het zingen, ze was zichzelf. Ik was een grote fan van haar en op een bepaald moment was ze op de televisie te zien met een fluit. Ik hield direct erg veel van het liedje die ze speelde met de fluit. Ik dacht meteen ‘dit is echt heel erg cool’ en vanaf dat moment ben ik nooit meer gestopt met de fluit. Het voelde erg cool 😊 Het was ook een instrument waarmee ik in het kinderorkest kon spelen. Op deze manier kon ik vrienden maken en plezier hebben. Het spelen van de piano en zingen was namelijk niet zo welkom in het kinderorkest.

Wie of wat inspireert jou? Wat geeft jou energie?

Mensen. De mooiheid van mensen. Iedereen heeft een talent in zichzelf, iedereen heeft zijn eigen klank. Dit vind ik erg inspirerend. Ruimte geeft mij ook inspiratie. Ik krijg ook inspiratie uit mijn thuisland, Argentinië, maar ik vind dat inspiratie niet verbonden moet zijn aan een plek. Inspiratie hoort uit jezelf te komen, je moet jezelf inspireren. Waarom zeg ik dit? Omdat je als muzikant op veel verschillende plekken komt. Vandaag kan ik hier, in Den Haag spelen, morgen kan ik in Amsterdam spelen en daarna in Portugal. Ik vind dat het mijn werk is om geïnspireerd te blijven vanuit mezelf.

Noem iets waar je trots op bent?

Mijn studenten. Ze verbazen mij elke les en ik krijg zoveel terug van ze. Soms denk ik dat ik dat ik aan hun moet terugbetalen!

Wat zijn je doelen/plannen voor de komende jaren?

Ik weet het eigenlijk niet zo goed. Ik wil van mijn studenten en lessen genieten. Op het moment is mijn agenda bomvol met lessen, cursussen, opera’s en concerten. Wat niet live gebeurt, is gelukkig online (livestreams, online lessen, etc.). Ik ben ook bezig met het maken van mooie cd’s die binnenkort uitkomen. Het is moeilijk om dat nu allemaal te zeggen. Maar ik blijf druk, zelfs in de lockdown!

Hoe ga jij om met de lockdown? Heb je tips om deze periode door te komen?

Het is jammer want we kunnen niet met een publiek spelen en daarvan genieten. Maar het is wat het is. Ik heb zoveel studenten, (ook online concerten, opnamen) dat ik het ondanks corona nog steeds heel erg druk heb. Ik ben meer thuis gebleven en heb lessen gegeven vanuit huis, online en ik pas mij aan.

Mijn tip is, ga door met muziek spelen, ondanks deze tijd. In de toekomst zullen we weer allemaal samen kunnen komen en dan is het leuk om elkaar te verrassen. Daarnaast is het belangrijk om te blijven bewegen.

 

Wil je meer weten over Florencia en haar lessen?
Bezoek Florencia’s website!