Koffie drinken met … Nayeli Vazquez Bertely

We spreken af met Nayeli Vazquez Bertely voor onze wekelijkse rubriek ‘Koffie drinken met’. Nayeli is een danseres, choreograaf en danslerares. Daarnaast heeft Nayeli in 2016 haar eigen dansschool opgericht: Nane Danza! Wij werden nieuwsgierig en gingen met Nayeli in gesprek.

Vertel wat over jezelf en wat is je relatie met het Koorenhuis?

Ik ben Nayeli Vazquez Bertely. Ik kom uit Mexico en ik ben een danseres, choreograaf en danslerares. Ik woon nu al 5 jaar in Nederland. Mijn werk is nu gefocust op twee richtingen. Een richting focust zich erg op het lesgeven aan amateurdansers en de andere focust zich op choreografie. Op het moment studeer ik Master Choreografie aan Codarts Rotterdam en Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Dat betekent dat ik onderzoek moet doen naar mijn dansstijl en choreografische methodologieën die kunnen helpen met mijn professionele ontwikkeling.

Het Koorenhuis is de plek waar onze dansschool zich bevindt. Het is de plek waar ik lesgeef in ballet en modern dans. Ik doe dit voor amateurs en professionals. Ik ben al 3 jaar aanbieder in het Koorenhuis en ik hoop dit nog veel langer te kunnen blijven doen. We zijn namelijk erg blij om dit te kunnen doen in het Koorenhuis. De relatie die ik nu met het Koorenhuis heb, is vooral die van een aanbieder maar dat wil ik binnenkort veranderen. Ik wil namelijk graag deelnemen aan het makersprogramma die het Koorenhuis recentelijk heeft.

Wat betekent het Koorenhuis voor jou?

Het Koorenhuis betekent voor mij thuis zijn. Het is de plek waar wij onze school ontwikkelen. Het is niet de plek waar wij zijn gestart, maar het is de plek waar we ons het meest comfortabel voelen. Het is echt een omgeving waar je dingen kan ontdekken. Fijn is dat je je bedrijf op een erg serieuze, knusse en professionele manier kan realiseren.

Hoe en wanneer is Nane Danza ontstaan?

Nane Danza is in 2016 opgericht. Ik begon eerst als choreograaf. In eerste instantie was ik erg afhankelijk van freelance choreografische projecten in Rotterdam. Daarnaast ging ik werken als lerares op internationale scholen in Den Haag. Ik deed daar vooral workshops op het gebied van modern dance. Dit deed ik om moderne dans te introduceren aan kinderen. Later ben ik begonnen met het geven van dansworkshops aan de docenten van die scholen op het gebied van welzijn en lichaamsbewustzijn om vervolgens weer terug te keren naar mijn roots: ballet.

Nadat ik deze weg had belopen, ben ik Nane Danza begonnen. Ik had altijd het plan om mijn eigen bedrijf te starten. En je moet altijd ergens beginnen. In het begin begon ik meer individueel, als choreograaf en freelance lerares. Stap voor stap begon ik steeds meer met het introduceren van ballet en modern dance in groepen. Uiteindelijk heeft dit geleid tot de plek waar we nu zijn. Nu hebben we een programma die echt op niveau is. We zijn ook aangesloten bij het Internationale Dansraad zodat wij certificaten kunnen behalen.

Hoe zou jij je eigen lessen omschrijven en wat wil jij de leerlingen meegeven?

Ik zou mijn lessen omschrijven als het liefhebben van discipline. Ik ben heel erg geïnteresseerd in het geven van de juiste tools zodat kinderen en volwassenen hun potentie, artistieke potentie, verder kunnen ontwikkelen. Natuurlijk zijn zij amateurs maar op de meest professionele manier. Dit doen wij omdat we dan echt op een professionele manier in de techniek en de basis kunnen duiken, het dragen van de uniformen hoort hier ook bij. Het is echt een discipline die wij willen uitvoeren en niet een straffende discipline. Het is tevens een discipline waarbij je leert om van de kunst te houden, het is een kunstdiscipline. Wij willen dat de kinderen en het publiek de danswereld begrijpen en respecteren.

 

”Het is een discipline waarbij je leert om van de kunst te houden, het is een kunstdiscipline”

 

Welke doelgroep wil je met Nane Danza aanspreken?

We starten met kinderen vanaf 4 jaar oud. Zij worden geïntroduceerd in dans. De echte ballet discipline start vanaf 7 jaar. Nane Danza heeft geen leeftijdslimiet als het gaat om kinderen of volwassenen die kunnen meedoen. Er zijn ook lessen voor volwassenen en jongvolwassenen. En ik heb ervaring met senioren.

Hoe is je passie voor ballet en dans ontstaan?

Het begon eigenlijk met mijn eigen achtergrond. In Mexico kom ik uit een regio waar dans echt deel uitmaakt van het dagelijks leven. We hebben daar wekelijks traditionele feestjes op het stadsplein en voor het stadhuis, waar mensen naartoe komen en gaan dansen. Dans was dus altijd zichtbaar in mijn leven. De regio waar ik vandaan kom ligt dichtbij Cuba. We hadden vaak uitwisselingen met Cubaanse leraren en hun school. De manier van lesgeven daar, ballet en hun methode was erg bijzonder. Alles begon dus rondom mijn jeugd en daarna ontdekte ik echt dat ballet voor mij bestemd was. Ik was toen ongeveer 12 jaar. Op deze leeftijd besloot ik om een serieuzer programma te doen, totdat ik aangenomen kon worden bij de Dance Academy of Conservatorium.

Ga je wel eens terug naar Mexico om inspiratie op te doen?

Ja, ik ga elk jaar terug. Afgelopen jaar ben ik niet gegaan vanwege de pandemie, maar normaal gesproken ga ik elk jaar terug. Ik heb daar nog steeds een groot netwerk omdat ik in Mexico een danseres was. Ik heb dus nog steeds connecties met de directeuren van mijn oude school, en met andere choreografen en dansers.

Ik ga vooral terug naar Mexico om mijn familie te bezoeken. Om wat inspiratie op te doen probeer ik altijd een historische plek te bezoeken. Er zijn veel historische plekken in Mexico en ik hou ervan om ze te bezoeken. Ik voel de energie wanneer ik bij zo’n plek ben en daardoor voel ik mij erg energiek.

Wie zijn jouw voorbeelden geweest?

Een van mijn grootste inspiratiebronnen is de Nationale Ballet School van Cuba, aangezien ze de ballettechniek hebben aangepast aan hun eigen identiteit. Het uitgangspunt van deze school is dat je jezelf moet omhelzen, weet wie je bent en dat je  iets kunt toevoegen aan een stuk of kunstwerk. Ik hou van mensen die hun eigen identiteit aannemen en dit vervolgens gebruiken om iets toe te voegen aan een stuk en niet iets te veranderen.​ Ze geven iets van zichzelf weg. Andere grote inspiratiebronnen, zoals voor veel andere dansers, zijn: Jiri Kylian, Nacho Duato, Baryshnikov, Royal Academy of Dance, NDT en mijn balletdocenten: Orlando Lopez en Adriana Ugalde.

 

”Het uitgangspunt is dat je jezelf moet omhelzen, weet wie je bent en dat je iets kunt toevoegen aan een stuk of kunstwerk”

 

Waarin wil je jezelf (nog) ontwikkelen?

Als een maker en choreograaf zijn er twee richtingen waarin ik mezelf graag verder wil ontwikkelen. Dit is ook de reden waarom ik aan het studeren ben voor mijn master in choreografie. Ik wil namelijk meer tools leren en mijn stijl verfijnen. Ik zou mezelf dus graag verder willen ontwikkelen als choreograaf.

Wat zijn jouw doelen of plannen voor Nane Danza op langere termijn?

Vanuit Nane Danza zou ik graag, over een paar jaar, een junior dansgezelschap willen creëren. Een plek waar de kinderen, naast het afsluitende optreden, meer optredens hebben. Ik zou graag een professionele plek en een professionele groep willen hebben waar er gestreefd kan worden naar iets dat de leerlingen inspireert om beter te worden en hen meer ervaring geeft. Zodat een leerling later kan beslissen of dans misschien wel iets is waar ze hun hele leven aan willen wijden. Ze hebben dan namelijk de tools en de kennis om te weten of ze het willen proberen bij een Conservatorium of een andere dansschool.

Ik zou ook graag mijn eigen team willen uitbreiden. Op het moment heb ik 3 leraren in dienst, maar ik zou graag willen dat dit er meer worden. Het is voor mij daarbij erg belangrijk dat de leraren op één lijn zitten qua techniek, liefdevolle discipline en creativiteit. De manier van lesgeven is erg belangrijk. De leraren moeten dezelfde doelen en dezelfde benadering hebben. Voor mij is het daarnaast erg belangrijk om de kinderen te stimuleren om in henzelf te geloven. Ik ben nog steeds bezig met het ontwikkelen van een team. Ik hoop dat, wanneer COVID-19 eindigt, ik alles weer kan herstarten.

 

Wil je meer weten over Nayeli’s dansschool? Bezoek dan haar website!