Koffie drinken met … Quinten Faust

Regelmatig spreken we in de rubriek ‘Koffie drinken met’ met inspirerende aanbieders en makers waar we graag mee werken. Dit keer drinken we koffie met Quinten-Faust Rijnja, artistiek en zakelijk leider van Faust Theaterschool. Quinten verzorgt sinds kort theaterlessen in het Koorenhuis.  We zijn benieuwd achter het verhaal van deze ondernemende aanbieder en komen meer te weten over de LIFE! methode.

Vertel wat over jezelf en jouw achtergrond met theater?

Mijn naam is Quinten-Faust en ik kom uit Den Haag. In Den Haag had je vroeger het Schakgebouw aan de Raamstraat, waar destijds veel verenigingen en koren gevestigd zaten. Ik zat op een van de koren, genaamd het Haags matrozenkoor. Zo zijn mijn roots in het theater als het ware ontstaan. Later ben ik overgestapt naar het kindertheater VAW (wat nu de Theaterschool Rabarber heet). Vervolgens ben ik voor mijn opleiding een aantal jaren uit Den Haag geweest. Ik ben toen de opleiding docent theater gaan volgen in Friesland. Na afronding van mijn opleiding ben ik naar Almere verhuisd om te gaan werken in het theater. De combinatie met de stad Almere en het theater klikte ontzettend goed. Dat heb ik zelf mogen ervaren toen ik daar mijn eerste theaterschool oprichtte. De school liep zo goed, dat het uiteindelijk is uitgegroeid tot drie vestigingen met meer dan 1000 inschrijvingen per jaar. 

Later, na mijn afscheid van de theaterschool in Almere ben ik weer terug gegaan naar Friesland en ben ik hoofd van mijn eigen opleiding Docent Theater geworden. Dit was een leuke en leerzame periode waar ik echt een visie en methodiek heb leren ontwikkelen, maar na een aantal jaren was ik toe aan meer vrijheid.  Voor mijn gevoel ontbreekt dat binnen het hogeschool systeem. Hierdoor wist ik dat ik het op een andere manier wilde doen en om die reden ben ik mijn eigen theaterschool begonnen met een vestiging in Voorburg en via het Koorenhuis nu in Den Haag. 

Hoe ben je in het Koorenhuis gekomen?

Toen ik weer terug ging naar Den Haag, ben ik gaan kijken naar geschikte plekken om les te geven. Via mensen die al eerder een voorstelling in het Koorenhuis hadden bijgewoond, werd mij aangeraden om een kijkje te nemen in het Koorenhuis. Ik wist nog van vroeger dat hier lessen werden gegeven. Verder is het Koorenhuis een verzameling van mensen die culturele activiteiten beoefenen waaronder podiumkunsten. Daarom is deze plek een mooi uitgangspunt om mijn cursussen te geven. 

Wat inspireerde jou om theaterlessen te geven en hoe is Faust Theaterschool ontstaan?

Na mijn werkzaamheden als hoofd van de opleiding docent theater, had ik duidelijk voor ogen hoe ik mijn eigen theaterschool en programma wilde opzetten. Ik ben vervolgens gaan kijken in Den Haag. Daar viel mij op dat het aanbod aan theaterscholen in Den Haag best elitair is. Hoogstaand en met voorop een zware artistieke visie. Zelf ben ik juist ruimdenkend op dat gebied en ontwikkelingsgericht, waarbij theater en artisticiteit nog steeds hoog in het vaandel staat. Alleen kan men bij ons ook terecht voor andere redenen of doelen dan alleen doorbreken in het theater. Denk aan aspecten zoals persoonlijke ontwikkeling. Naar mijn mening ontbreekt dat soort aanbod van laagdrempelige theaterscholen in Den Haag en dat wil ik door middel van Faust Theaterschool vergroten.

Hoe ben je op de naam ‘Faust’ gekomen?

Het is mijn tweede naam. Toen ik de theaterschool in Almere had opgezet onder de naam ‘Theater Kids’, zeiden de kinderen van de theaterschool; ‘ik zit bij Faust’. Tijdens het zoeken van een naam voor de theaterschool, adviseerde Lucia Marthas mij om iets persoonlijks mee te geven aan de theaterschool. Zo bedacht ik dat Faust wel een mooie naam voor de school is en op die manier een stukje persoonlijkheid toevoegt.  

Welk publiek trek je aan met de theaterlessen?

De cursussen zijn bedoeld voor jong en oud, symbolisch gesproken tussen de 5 en 99 jaar oud, maar daar mag natuurlijk in worden afgeweken. De lessen zijn geschikt voor alle niveaus. Je hebt kinderen of volwassenen die echt professioneel willen doorbreken in de toneelwereld zoals film en theater. Maar het programma is ook bedoeld voor kinderen die verlegen zijn of volwassenen die zich introvert opstellen en door middel van onze cursus een andere kant van zichzelf willen ontdekken. 

Hoe zou jij de inhoud van de lessen omschrijven?

Aan de inhoud van de lessen zijn een aantal uitgangspunten gekoppeld. Het L.I.F.E model die wij hiervoor gebruiken staat voor: Lef, Inspiratie, Fantasie en Energie. Dit zijn vier aspecten die echt de leidraad in alle lessen vormen. Daarnaast richt het programma zich op het spelplezier van de deelnemers, de praktijkervaring  (presenteren aan andere cursisten wat je kan) en een veilige omgeving waarin men zich kan ontwikkelen. Mensen moeten zich comfortabel voelen tijdens de lessen zodat ze meer durven en leren. Het doel blijft het leren van theater maken, dus vaardigheden ontwikkelen zoals omgaan met je stem en het toneel. Daarnaast is persoonlijke ontwikkeling op meerdere gebieden belangrijk.

Waar staat Faust Theaterschool over vijf jaar? 

Momenteel geven we een (kortere) introductie cursus, maar in de toekomst wil ik het aanbod uiteindelijk vergroten van cursussen met leerlijnen voor een langere periode. Verder is het plan om dan echt productiecursussen te geven en voorstellingen te gaan maken. Zodat het uiteindelijk echt een theaterschool wordt met verschillende niveaus en docenten op meerdere vakgebieden. Van beginnend tot professioneel, voor jong en oud, maar dat neemt tijd in beslag.

Noem iets waar je trots op bent?

Waar ik het meest trots op ben, is wanneer een programma of voorstelling heeft gewerkt. Daar bedoel ik mee, wanneer sommige mensen in het begin van de cursus heel terughoudend of ingetogen zich opstellen, naderhand uit hun schulp kruipen en echt persoonlijk zijn gegroeid. Zo komen cursisten er opeens achter waar hun grenzen liggen of dat ze verscholen talenten hebben waar ze voorheen nog niet mee in contact waren gekomen.  

Wie zijn jouw voorbeelden geweest als het om theater gaat?

Wat betreft theatervoorstellingen, vond ik de voorstelling over Martin Luther King die in de Krakeling Amsterdam werd gespeeld heel inspirerend. Dat was van begin tot eind een hele aansprekende voorstelling voor zowel kinderen als volwassenen, terwijl maar twee mensen het stuk speelden. Dat vind ik zo knap en bijzonder. Sommige acteurs en actrices zijn ook voorbeelden, zoals Meryl Streep, maar ook Nederlandse acteurs en actrices zoals Carice van Houten vind ik echt een voorbeeld. Zij kan ook zoveel verschillende rollen spelen en elke keer zo overtuigend. 

Meer informatie over Faust theaterschool is te vinden op de website.

Niets missen? Meld je aan voor de NIEUWSBRIEF